وبلاگ

سازمان‌دهی صنعت ورزش

سازماندهی صنعت ورزش

همانطور که میدانید، صنعت تجارت ورزشی یکی از بزرگ‌ترین صنایع در جهان محسوب می‌شود. در ایالات متحده، این صنعت دست‌کم در زمره پنج صنعت اصلی قرار دارد. این صنعت بخش‌های متعددی دارد و تجارت‌های متنوع و فراوانی را پوشش می‌دهد. برای سازماندهی این صنعت نیز تلاش‌های بسیاری صورت گرفته و چندین مدل به منظور سازماندهی بخش‌های متعدد صنعت تجارت ورزشی ارائه‌شده است.

یکی از این مدلها در سال 1994 به‌وسیله پیتز، فیلدینگ و میلر ارائه شدکه مدل بازار- محصول نام گرفت. در این مدل محصولات بر اساس کارکردشان طبقه بندی می شوند. این مدل نشان می‌دهد که محصولات مربوط به صنعت تجارت ورزش به سه دسته تقسیم می‌شوند. محصولات اجرایی، محصولات تولیدی و محصولات ترویجی.

 بخش بندی صنعت ورزش

سازماندهی صنعت ورزش از منظر دیگر

از منظر دیگر می توان سازماندهی دیگری را مورد بررسی قرار داد. سازماندهی ای که در رأس آن کمیته ملی المپیک قرار داشته و به کمیته های قاره ای و منطقه ای و ملی تقسیم بندی می شوند. از سوی دیگر پس از کمیته ملی المپیک بالاترین مسئولیت هر ورزشی با فدراسیونهای جهانی آنها است. که خود این فدراسیونها نیز با هدف مدیریت بهتر ورزش مطلوب خود فدراسیونهای قاره ای را تشکیل و حمایت می کنند. فدراسیونهای ملی تحت نظر فدراسیونهای جهانی و قاره ای قرار دارند که مسئول اصلی ورزش مورد نظر در کشور خود هستند. و این فدراسیونها نیز در هر کشور هیاتهای استانی را متولی امور ورزش مطلوب خود قرار داده اند. هر هیات استانی نیز با چندین هیات شهرستانی ارتباط تنگاتنگ دارند تا ورزش مورد نظر در دورترین نقاط یک کشور نیز معرفی و جذب مخاطب داشته باشد.

کمیته ملی المپیک

در کنار این سازماندهی در برخی از سازمانها و وزارتخانه ها نیز شاهد سازماندهی هایی برای ورزش هستیم مانند: شهرداریها که سازمان، معاونت و یا اداراه ورزش دارند. نیروهای مسلح که سازمان و یا اداره تربیت بدنی دارند. در کنار اینها می توان به وزارت کار و ادارات کل آنها. بسیج. وزارتین علوم و دانشگاهها و غیره اشاره نمود.

ورزش به عنوان پدیده ای که نیاز به متولی دارد

همه این سازماندهی ها نشان می دهد که ورزش پدیده ای است که باید متولی داشته باشد و متولیان آن نیز باید دانش و اطلاعات حرفه ای از ورزش و صنعت وابسته به آن را داشته باشند. از این رو در کنار سازمانهای رسمی ای که وجود دارد بسیاری نیز سازمانها مردمی هستند. که ایجاد شده اند تا به بدنه صنعت ورزش در مسیر رشد و توسعه و تعالی کمک نمایند. در آینده در مورد یکی از انواع این تشکلها صحبت خواهد شد.

پدیده ای که باید متولی داشته باشد

 

 

 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *