وبلاگ

صنعت تجارت ورزش

صنعت تجارت ورزش

صنعت ورزش

صنعت بازاری است که در آن محصولات مشابه و مرتبط با خریداران فروخته می‌شود. برخی صنایع ممکن است حاوی تنها یک محصول باشند اما صنعت چند محصولی مرسوم‌تر است، مانند صنعت تجارت ورزش.

بنابراین، صنعت کالاهای ورزشی نمونه‌ای از صنعت متشکل از فرآورده‌ها و محصولات متنوع امّا مرتبط به هم است. برخی با یک نگاه ساده انگارانه محصولات و فراورده های مرتبط با صنعت ورزش را فقط در کالاها و تجهیزات ورزشی می بینند! این در حالی است که صنعت تجارت ورزش بسیار پیچیده تر می باشد و طیف گسترده ای از محصولات را به خود اختصاص داده است. چرا که محصول در صنعت تجارت ورزش می‌تواند کالا (انواع تجهزات ورزشی)، خدمت (بازاریابی، ماساژ، مربیگری، داوری و …)، فرد (ورزشکار، مربی، داور، دانشجو، معلم ورزش، خبرنگار و …)، مکان (استادیوم ها، پیست ها، استخرها و …) رویداد (المپیک، جامهای جهانی و …)؛ نرم افزار و یا حتی یک ایده باشد.  به عبارتی در واقع صنعت ورزش می‌تواند شامل یکی از این محصولات یا ترکیبی از آن‌ها باشد.

صنعت تجارت ورزش

صنعت تجارت ورزش

براساس این تعریف صنعت تجارت ورزشی به شرح ذیل است:

بازاریست که در آن محصولات مرتبط با ورزش به خریداران عرضه می‌شود و این محصولات می‌توانند تفریحات؛ آمادگی جسمانی؛ اوقات فراغت و یا یک فعالیت؛ کالا؛ خدمات؛ فرد؛ مکان و یا یک ایده باشند (پیتز و استاتلر، 2013؛ ترجمه عظیم زاده و همکاران)

بنابراین، صنعت ورزش حوزه های مختلفی دارد که اندکی از گستره آن در جدول زیر امده است:

 

صنعت ورزش

همانطور که مشاهده می شود صنعت تجارت ورزشی بخش‌های متعددی را دربرمی‌گیرد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: گردشگری ورزشی، ورزش‌های نیمه‌حرفه‌ای، ورزش‌های تفریحی، دبیرستانی و دانشگاهی، ورزش‌های فضای باز (ورزش در طبیعت) و تجارت خدمات ورزشی شامل شرکت‌های بازاریابی، حامیان مالی حوزه ورزش و سازمان‌های دولتی حیطه ورزش. ازاین گذشته، هریک از بخش‌های ذکرشده شامل زیرمجموعه‌های زیادی نیز هستند.

صنعت تجارت ورزش

برخی محصولات ارائه‌شده در صنعت تجارت ورزشی عبارت‌اند از:

  • محصولات مشارکتی از قبیل مشارکت در لیگ های غیرحرفه‌ای
  • محصولات سرگرمی که اساساً برای تماشای رویدادهای ورزشی‌اند، از جمله بازی هاکی، رقابت‌های اسنوبرد و ایکس‌گیمز
  • تجهیزاتو پوشاک ورزشی نظیر تجهیزات بدنسازی، اسکیت‌های مخصوص و کلاه‌های ایمنی دوچرخه‌سواری
  • اجناس تبلیغاتی که برای تبلیغ یک تجارت، لیگ، رویداد یا فعالیت ورزشی استفاده می‌شوند. نظیر کلاه و لباس که در آن لوگوی شرکت مورد نظر حک شده است.
  • تسهیلات ورزشی نظیر احداث استادیوم‌های جدید یا تغییر وضعیت سالن‌های ورزشی
  • شرکت‌های خدماتی نظیر تحقیقات بازاریابی ورزشی، زهکشی راکت تنیس یا شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات برای نگهداری و محافظت از تجهیزات و زمین های چمن
  • فعالیت‌های تفریحی و مشارکتی نظیر دوچرخه‌سواری در کوهستان. پیاده‌روی در طبیعت. اردو در طبیعت. اسب‌سواری. قایقرانی (پارویی). اسکی صحرانوردی. قایق‌های بادبانی و کوهنوردی
  • ارائه خدمات حرفه‌ای بازاریابی و مدیریت برای انواع بازارهای ورزشی
  • شرکت‌های رسانه‌ای ورزشی، مانند مجلات ویژه هر رشته ورزشی، شرکت‌های تلویزیونی ورزشی، پخش‌های رادیویی- ورزشی و شرکت‌های ورزشی اینترنتی

صنعت تجارت ورزش

 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *